چهارشنبه ٠٥ تير ١٣٩٨
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
اوقات شرعی
صفحه اصلي > هم اندیشی اساتید 
اخبار > ستاری؛ نابغه ی آسمان
 


 

    يکشنبه ١٦ دی ١٣٩٧                       

                        به مناسبت سالروز شهادت فرمانده نیروی هوایی ارتش :                           

ستاری؛ نابغه ی آسمان

تیمسار ستاری در اندیشه ساخت یک خودرو سواری در نیروی هوایی بودند . به نظر می‌رسید ایشان می‌خواستند با این عمل به کارخانجات خودروسازی کشور که حدود سی سال است ...

 

 

 

در آرزوی خودرو ملی

ضرورت خودکفایی و توانمندی در تولید ساخت داخل، همواره یکی از دغدغه‌های سرلشگر شهید منصور ستاری بود. بر همین اساس ایشان ساخت خودرو را یکی از زمینه‌های بروز این توانمندی می‌دانستند. سرهنگ نصرت‌الله پناهی از همرزمان شهید ستاری درباره ساخت خودروی «شمس ۱۴» خاطرات جالب توجهی دارد:

تیمسار ستاری در اندیشه ساخت یک خودرو سواری در نیروی هوایی بودند . به نظر می‌رسید ایشان می‌خواستند با این عمل به کارخانجات خودروسازی کشور که حدود سی سال است خودرو تولید[مونتاژ] می‌کنند ، ثابت کنند که در این کشور می‌شود خودرو تولید کرد و هر سال هم مدل آن را عوض کرد. تا از این طریق کشور را از وابستگی به خودروهای خارجی بی‌نیاز کرد.

تیمسار با این اهداف ، فرمانده آمادگاه تعمیر و نگهداری خودرو در نیروی هوایی را ملزم به طراحی و ساخت اتومبیل کردند. پس از چندی به ایشان اطلاع داده شد به علت نبود امکانات لازم ، ساخت خودرو امکان پذیر نیست.

به تازگی سربازی به‌آمادگاه نوسازی فرماندهی لجستیکی آمده بود به نام « رضا میکائیلی » . او در طرح های صنعتی دارای ابتکاراتی بود و چندین طرح برای ساخت خودرو تهیه کرده بود. من که از علاقه تیمسار به ساخت خودرو اطلاع داشتم ، طرح­های میکائیلی را به دفتر ایشان بردم. تیمسار پس از دیدن آنها بسیار خرسند شدند و بلافاصله برای دیدن آن سرباز به کارگاه آمدند .تیمسار، مقداری با میکائیلی صحبت کردند و همان جا با گچ روی زمین طرحی را کشیدند و نظرات خود را در باره ساخت خودرو به او اطلاع دادند . همان روز پروفیل لازم خریداری شد و کار ساخت شاسی آغاز گردید. فردا صبح که تیمسار به کارگاه آمدند ، شاسی آماده شده بود . بسیار خوشحال شدند و به یک قسمت آن اشاره کردند و گفتند:
این مقدار ، زیادی است . باید اصلاح شود. با راهنمایی تیمسار، تغییرات انجام گرفت و چند روز بعد، موتوری که برای شاسی در نظر گرفته شده بود، روی آن نصب و به ترتیب اکسل‌های جلو و عقب، و چرخها آماده شد. صندلی هم به آن افزوده شد.

 

در این زمان که مصادف با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوایی در دانشگاه هوایی بود ، تیمسار دستوردادند ، خودرو با همان وضعیت در نمایشگاه شرکت داده شود . هنگامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای ، از نمایشگاه بازدید می کردند ، تیمسار ، ماشین را به ایشان نشان دادند که سال آینده این ماشین به بهره‌برداری برسد.

در مراحل ساخت ، مدیر عامل پارس خودرو به دعوت تیمسار به کارگاه آمد و از ماشین بازدید کرد . ایشان گفت : موتور ماشین ضعیف است و چند روز بعد یک موتور « رنو – ۵ » به ما هدیه کرد.بر مبنای موتور جدید ، مقداری تغییرات بر روی شاسی و اتاق خودرو انجام گرفت و تیمسار هر روز به ما سر می زدند و اصرار داشتند ، ماشین تا ۱۹بهمن ( روز نیروی هوایی ) آماده شود.

روز چهارشنبه ۱۴دی ماه ۷۳به کارگاه آمدند و از ساعت ۵عصر تا ۱۱شب پیش ما ماندند. فردا از کیش زنگ زدند و گفتند: "بگویید همه بچه‌ها بمانند ،‌من می‌آیم."

ما همگی تا ساعت یازده شب منتظر آمدن تیمسار ماندیم و چون خبری نشد ، به منزل رفتیم. صبح جمعه خبر ناگوار شهادت تیمسار ستاری از رادیو پخش شد . شنیدن این خبر برای من بسیار سخت و کشنده بود . بی‌اختیار در فراق ایشان اشک ریختم و از خدا خواستم بتوانم به آرزویشان جامه عمل بپوشانم.

پس از شهادتشان کار را با توجه به علاقه و دلبستگی خاصی که بچه‌ها به تیمسار داشتند، ادامه دادیم . اگر چه بی حضور ایشان ، کار بسیار سخت بود . ولی طبق قولی که داده بودیم با الهام از روح بزرگ آن شهید ، ماشین را برای ۱۹بهمن سال ۷۳آماده کردیم و به نام خودرو «شمس – ۱۴» [مخفف شهید منصور ستاری] نامگذاری کردیم.

 

پرستو 

با مدیریت و نظارت عالی شهید ستاری، توانایی شبکه آفندی و پدافندی نیروی هوایی که در حین جنگ تحمیلی، افزایش قابل ملاحظه ای یافت و نیروی هوایی با تکیه بر این شبکه توانست علاوه بر آنکه صیانت هوایی کشور را کامل کند، آسیب پذیری نیروی هوایی دشمن بعثی را بیشتر کند و راه های نفوذ بر آسمان عراق را افزایش دهد.

 

از اساسی‌ترین اقدامات منصور ستاری، افزایش ظرفیت فنی، به ویژه ایجاد بنیان‌های صنعتی و مدرن نیروی هوایی برای ساخت هواپیما و تعمیرات اساسی وهمه جانبه بود. محصول چنین اقداماتی، ساخت هواپیمای آموزشی و پشتیبانی سبک پرستو با ظرفیت ۴ نفر است. او برای آموزش پروازی مرحله مقدماتی دانشجویان خلبانی با کمک مهندسین و متخصصین نهاجا، به ساخت هواپیمای "پرستو" مبادرت کرد. ساخت این هواپیما که از نظر امکانات عملیاتی تقریباً شبیه هواپیمای "بونانزا" ی ساخت آمریکاست هواپیمایی ملخی و تک‌موتوره با کاربرد آموزشی است.

این شهید با ایجاد محیط مناسب برای تفکر و نوآوری امکان حداکثر مشارکت پرسنل نیروی هوایی را در بالاترین رده تعمیرات و نگهداری تمامی تجهیزات و دستگاه های بسیار مدرن و فنی نیروی هوایی ارتش فراهم کرد.

 

 

 

فایل ضمیمه:

 

 

 


خروج




ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر را وارد کنید:
» عضویت «
پیوندها

نهاد رهبری دانشگاه ها

خبرنامه دانشجویان ایران

پایگاه استاد شهید مطهری